Valborgsfirandet inställt

Nu är våren här och planeringen för årets alla aktiviteter i full gång. Vi har tidigare meddelat att årets Valborgsfirande skulle bli av men efter noga övervägande har vi kommit fram till att inte genomföra Valborgsfirande i Pataholm i år. Detta till största del på grund av brandrisken. Pataholm är inte riktigt lämpat för en majbrasa om vinden ligger på från fel håll, då finns det stor risk att en gnista når de gamla trähusen som finns i närheten. Vi har ju heller inte fått någon nederbörd under mars månad vilket i sig inte gör saken bättre.

Övriga aktiviteter kommer att genomföras som planerat. Vi kommer också att som tidigare år vara med på Ålems marknad som är den andra lördagen i juni, i år blir det den 11 juni. Där säljer vi lotter och informerar om vår verksamhet. Vi tar tacksamt emot saker som vi kan ha som vinster i vårt lotteri. Kontakta oss på vår mail info@alemshembygdsforening.se så kan vi komma överens om tid och plats för överlämnande av sakerna.

I år kommer vi ha en utställning i societetssalongen i Harbergska gården med Maggies keramik där Maggie Fredriksson bland annat visar upp föremål som hon gjort av gipsformar som vi fått från Boda Fajans. Maggie har använt andra färger och glasyr än den ursprungliga men det är mycket intressant att få se föremålen som gjorts av de gamla formarna. Vi visar även upp en del av de ursprungliga föremålen som gjorts och en del information om Boda Fajansfabrik kommer också att visas med fotografier mm. Hjärtligt välkomna att titta på utställningen, som preliminärt är bestämd till efter midsommar och 2 veckor framåt. Det kommer också att finnas keramik till försäljning.

Nu när växtsäsongen drar igång börjar också arbetet i vår trädgård. Vi har en stor gräsmatta som behöver klippas så om du har en stund över ibland vore vi väldigt tacksamma om du ville hjälpa till att hålla vår gräsmatta i trim. Det finns också många fler uppgifter som behöver göras tex att baka inför de olika evenemangen och vi är därför väldigt tacksamma för alla som vill ställa upp.
Kontakta oss på vår mail info@alemshembygdsforening.se