Sommaraktiviteter

Majmånad har kommit med sol och värme och vi ser fram emot en fin sommar med många aktiviteter.

Den 26 maj blir det Kulturvandring i Gunnarsmåla.
Den 11 juni säljer vi lotter på Ålems marknaden. Vi tar tacksamt emot saker som vi kan ha som vinster i vårt lotteri, och tackar varmast för de vinster vi redan fått.

I år kommer vi inte ha öppna guidningar av hembygdsgårdarna i Pataholm varje lördag och söndag under sommarmånaderna som tidigare år. Vi kommer i stället ha öppet hus den 10 juli och 31 juli från kl 11 där vi visar gårdarna och föremålen som finns i bodarna. I övrigt har vi gruppguidning med förbokning.

Industrimuseet i Blomstermåla visas vid fyra tillfällen i sommar 30 juni, 7 juli, 14, juli och 21 juli mellan kl 17.00 – 20.00. Övrig tid kan gruppguidningar även bokas.

Sjöhistoriska rummet i Timmernabben visas varje onsdag och söndag under perioden 15 juni till 14 augusti. Onsdagar mellan kl 17.00-20.00 och söndagar kl 14.00 – 17.00. Övrig tid kan gruppguidningar bokas.

I år har vi tre ”lillelördagar” inplanerade, 6 juli då Ingegerd Wessel uppträder, 13 juli uppträder Elisabeth Wall och Ulf Ragnarsson och 20 juli står Mattias Enn på scenen. Inträdet är 40 kr. Vi har servering av kaffe, bullar och kakor och även försäljning av lotter. Dessa kvällar brukar vara uppskattade så vi hoppas på ett fint väder och många besökare.

Samhällsföreningen kommer att genomföra midsommarfirandet igen i Pataholm efter ett par års uppehåll.
Den 23 juli kommer det att vara byaloppis i Hullgrensgårdens trädgård, där boende i närområdet samlas för en gemensam loppis, omkring 20 loppisbord brukar det vara.

Det är mycket jobb med att ta hand om våra gårdar, inte minst nu på sommaren då gräset växer. Kanske du har en stund över och kan tänka dig att köra vår åkgräsklippare någon gång under växtperioden vore det mycket uppskattat. Hör av dig via hemsidan i så fall.