Besök på Skytteanska skolan

En solig förmiddag i slutet av maj var Ålems Hembygdsförening inbjuden till årskurs 1 och 2 i Skytteanska skolan i Ålem för att berätta om bygden för 100 år sedan och hur skolan och barnens liv kunde se ut då. Det var barnens lärare för årskurs 2, Ellinor Hall, som under våren haft ett tema-arbete om Sverige för 100 år sedan, och nu inbjudit till ett besök utomhus i den vackra skolgården.

Mona Håkansson från hembygdsföreningen berättade för intresserade elever om hur livet kunde gestalta sig på den tiden, och hur Skytteanska skolan grundades för mer än 400 år sedan. Eleverna visade stort intresse och många frågor ställdes. Mona hade bl a tagit med sig skolböcker, som var långt ifrån lika dem som dagens elever är bekanta med. Ändå ägnade sig ett par av flickorna under kommande rast att läsa flera sidor i Katekesen trots ett helt annat utseende på bokstäverna. Eleverna fick även gissa vad en gemensam sparbössa föreställde. Det var svårt. I denna sparade eleverna långt fram på 60-talet varje lördag en liten slant i ett eget fack. Vid terminens slut kom en representant från banken och tömde bössan, och pengarna sattes in på respektive elevs konto.

Efter den lektionen var det så dags för en presentation av alla övriga föremål, som vi hade med oss. Här var nog tvättbaljan med tvättbräde, kaffekvarnen, oket, besmanet och livbältet de föremål som drog till sig störst intresse och som barnen provade med stor iver. Dagen avslutades med hästskokastning.

När förmiddagen var slut hade både årskurs 1 och 2 fått var sin lektion om bygden och barnens liv för 100 år sedan.

Alla var riktigt nöjda, elever, skolpersonal och vi från hembygdsföreningen efter drygt en timmes presentation i varje årskurs.

Från Ålems hembygdsförening medverkade även Louise Ekblom och Anita Andreasson.

Besöket var ett resultat av tidigare kontakt om samarbete mellan skola och hembygds-förening.

En rolig förmiddag för både barn och vuxna.

Foto Ellinor Hall.