Boda

Smedjan i Boda

Idylliskt inbäddad i lummig grönska intill den lilla byvägen ligger Lilla Boda gamla smedja. Den siste smedens alla verktyg minner om ett idogt arbete, nedlagt för att hålla böndernas redskap i dugligt skick och för att sköta hästarnas fötter.

Smedjan byggdes ursprungligen år 1865 på den motsatta sidan av vägen, vid det andra röda huset från smedjans nuvarande läge räknat. År 1913 flyttades den. Siste smeden John Nilsson, hade då sedan ett år tillbaka tagit över efter sin far Nils Petter Johansson. År 1914, inför giftermålet med Selma, byggdes det vita huset upp.

Sju barn föddes här och arbetsdagarna blev långa och slitsamma då de även skötte sitt lilla jordbruk med häst, kor, grisar och höns, för familjens försörjning.

John höll arbetet igång fram till 1960-talet, då han p g a astmabesvär och med ålderns rätt stängde sin smedja. En omtyckt smed hade låtit elden i ässjan falna.

Klicka på valfri bild för att öppna bildspel